dimecres, 8 de febrer del 2012

LES COMPETÈNCIES MATEMÀTIQUES AL CURRÍCULUM D’EDUCACIÓ INFANTIL I AL CURRICULUM D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA

REFLEXIÓ PERSONAL

Després d'haver analitzat els dos currículums trob que la principal diferència en el tractament de les matemàtiques entre Educació Infantil i Educació Primària està en que en aquesta segona es divideixen els objectius i continguts en una matèria específica, les matemàtiques. En canvi, a Educació Infantil, les matemàtiques es treballen de forma globalitzada en les diferents àrees.
Encara que a Infantil no es treballen les matemàtiques en una matèria específica, els objectius i continguts proposats per a abordar aquesta competència són coherents i els adequats per a que els infants tinguin l’oportunitat de realitzar un aprenentatge de qualitat respecte a les matemàtiques.

Penso que per a ensenyar matemàtiques s’ha de tenir en compte els coneixements previs dels infants i el grau de familiarització que aquestos tenen amb la matèria. D’aquesta manera s’arribarà a fer un aprenentatge de qualitat.
L’objectiu principal de l’àrea de matemàtiques és despertar en els infants la curiositat per aprendre i entendre les matemàtiques. Si els infants agafen el gust per aprendre aquesta matèria, és molt més fàcil que arribin a assolir els objectius que ens proposem de forma significativa.

Com a futures docents, hem de fer que les matemàtiques siguin presents de forma útil a la vida diària de l’infant. Hem de fer-los ver que aquestes poden ser utilitzades en diferents àmbits de la seva vida quotidiana. No hem de fer veure les matemàtiques com un àrea independent on els continguts són força avorrits. Hem d’intentar que els infants treballen les matemàtiques de forma lúdica i que siguin capaços d’arribar a fer un aprenentatge significatiu i de profit per a posar-ho en pràctica al llarg de la seva vida.

Fent memòria, he intentat rescatar records de la meva infantesa per a analitzar com vaig viure jo aquesta matèria a l’escola, i el record que tinc no és gaire positiu. Jo record les matemàtiques com a una matèria avorrida i difícil d’aprendre. Les classes no eren dinàmiques i no les record gaire interessants.
Reflexionant sobre això, com a futura mestra no vull que els meus alumnes arribin a tindre la mateixa sensació que jo vaig viure. M’agradaria que els infants estudiessin les matemàtiques com a una matèria interessant i profitosa d’aprendre. Això serà tasca imprescindiblement del docent. Aquest haurà de ser capaç d’ensenyar matemàtiques d’una forma constructivista i significativa per als seus alumnes. És el docent el que haurà d’utilitzar diferents estratègies d’ensenyament per a despertar en els infants la curiositat i el gust per les matemàtiques, per això es tan important la nostra formació com a futures docents.
Avui en dia, gràcies a les noves tecnologies tenim molt més avantatges per a inspirar-nos i desenvolupar diferents estratègies d’ensenyament. Les noves tecnologies poden ser una eina útil per a ensenyar matemàtiques als infants ja que existeixen un món de recursos que podem posar en pràctica.
No oblidem tampoc que el joc és una estratègia imprescindible per al procés d’ensenyament- aprenentatge de l’infant. Aprendre jugant és la forma més adient, divertida i interessant que els infants necessiten per formar-se com a persones. Pel que fa a les matemàtiques, el joc és una forma interessant d’aprendre-les ja que farà que aquestos no siguin avorrides i sense interès.

Les matemàtiques poden estar presents en molts moments de la vida diària de l’infant, però és treball dels educadors sabre aprofitar aquestos moments.
Alhora, els docents hauran de treballar de forma cooperativa amb les famílies, ja que les situacions d’aprenentatge de les matemàtiques no es donen només a l’escola, sinó que fora d’aquesta també es produeixen un món de situacions on es troba explícita o implícitament la competència matemàtica.
Durant el dia a dia l’infant estarà practicant i fent servir les matemàtiques però és possible que aquest ni se n’adoni. L’objectiu és que aquestos aprenguin a fer servir de forma significativa les matemàtiques sense que arribi a ser una matèria avorrida i pesada d’aprendre per a ells.
Hem de ser conscients de que els infants han d’aprendre que adquirir la competència matemàtica és necessari per a diverses situacions al llarg de la seva vida. Aquestos han d’aprendre ha utilitzar-les i fer d’elles un aprenentatge útil.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada